SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI SZKOLNEJ Z OKAZJI ŚLUBOWANIA KLAS PIERWSZYCH

"Bądź dobrym uczniem i miłym kolegą"
Inscenizacja piosenki "W Literkowie"
"Jestem uczniem" w wykonaniu uczniów klas pierwszych
 
Opracowanie Danuta Wojtczak                                                                   
 


    Powitanie (przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego)

         -Serdecznie witam na dzisiejszej uroczystości Dyrekcję Szkoły, Rodziców, uczniów, a w szczególności uczniów klas pierwszych. Na dzisiejszym spotkaniu nastąpi uroczyste przyjęcie uczniów klas pierwszych do szkolnego grona - do naszej szkolnej rodziny. Wiemy, że w rodzinie każdy obok praw ma również obowiązki, które powinien solidnie wypełniać. Do Waszych obowiązków należy solidna nauka. Do niej wdrożą Was, nauczyciele i rodzice. Kochane Pierwszaki, jesteśmy Waszymi starszymi siostrami i braćmi, którzy służyć Wam będą pomocą, gdy szkolne życie okaże się trudne. W imieniu Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły, życzę Wam, abyście w Szkole czuli się tak jak w domu, abyście otrzymywali jak najlepsze oceny, aby Szkoła stała się dla Was drugim domem.


    Przemówienie Dyrektora Szkoły

    Przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.

         -Teraz Pierwszaki rozpoczną swój pierwszy szkolny egzamin. Uczniowie klas pierwszych będą odpowiadali na moje pytania, a państwo będą oceniali ich popisy brawami.


    Wiersz pt."To jest Polska" - Zbigniew Jarzyna

    -Kiedy nagle las zaszumi,
    mowę sosny gdy zrozumiesz...
                                      To jest Polska
    -Gdy zobaczysz gdzieś topole,
    królujące ponad polem...
                                      To jest Polska
    Gdy zobaczysz płowe wrzosy,
    rozbłyskane w kroplach rosy...
                                      To jest Polska
    Kiedy drogim jest ci w życiu,
    żyto srebrne przy księżycu...
                                      To jest Polska
    Ujrzysz biało krzyż wycięty,
    hełm i pod nim piasek święty...
                                      To jest Polska.

         -Uczniowie klas pierwszych wspaniale zdali egzamin, proszę więc o gromkie brawa.


    ŚLUBOWANIE (Poczet sztandarowy wkracza na salę. Po dwóch uczniów z każdej klasy pierwszej, składa uroczyste ślubowanie. Pozostali uczniowie klas pierwszych podnoszą dwa palce prawej ręki.)

    Przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego


         -A teraz przed orłem, który jest naszym godłem złożycie przyrzeczenie. (Prowadzący wypowiada przyrzeczenie, a pierwszoklasiści odpowiadają "ślubujemy").


    -Obiecuję uroczyście! Być dobrym uczniem i sumiennie wypełniać swoje obowiązki. -ślubujemy
    -Szanować nauczycieli, rodziców, koleżanki i kolegów - ślubujemy
    -Przestrzegać porządku i czystości w szkole -ślubujemy
    -Swoją nauką i zachowaniem sprawiać radość rodzicom i nauczycielom -ślubujemy

    Po ślubowaniu (poczet sztandarowy opuszcza salę).

    Pasowanie

         -Dyrektor szkoły dotyka piórem lewego ramienia ucznia i mówi: "Mianuję Cię uczniem Szkoły Podstawowej nr 2 w Milanówku. Bądź dobrym uczniem i miłym kolegą."

         
    "Mianuję Cię uczniem SP 2 w Milanówku"


    Po pasowaniu uczniowie otrzymują tarczę szkolną - symbol przynależności do społeczności szkolnej.

    Rozlegają się dźwięki IX Symfonii Ludvika van Beethovena (finał z tekstem ody "Do radości" - F. Schillera).

    CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA.

         -Uczniowie klas pierwszych z okazji przyjęcia ich do szkolnej społeczności przygotowali krótki program artystyczny, na który Wszystkich zapraszamy.

    Uczniowie klas pierwszych śpiewają piosenkę pt. "Jestem uczniem" - słowa Stanisław Karaszewski; muzyka Ewa Witkowska.
    1.Idę do szkoły,
    a ze mną przyjaciele.
    Śpiewam wesoło,
    bo przygód czeka wiele.
    Ref. Kim ja jestem?
    Wie każdy z was!
    Do pierwszej klasy idę pierwszy raz.
    2.Niosę tornister
    w nim książki i zeszyty.
    W nowym piórniku
    mam kredki, długopisy.
    Ref. Kim ja jestem?
    Wie każdy z was!
    Do pierwszej klasy idę pierwszy raz.


    Wiersz "Pierwszak" - M. Niwińska
    Jestem bardzo wesoły,
    bo już idę do szkoły.
    Piaskownicę zostawiam bez żalu.
    Książki niosę w tornistrze,
    od czystości aż błyszczę
    przecież jestem już pierwszak, nie maluch.

    Wiersz "Pierwszaki" - A. Szayerowa
    Idą pierwszaki - dawne maluchy,
    Jeden w drugiego to same zuchy
    buzie umyte i ręce czyste.
    Każdy na plecach dźwiga tornister.
    Z bijącym sercem stoją przed szkołą.
    Jak im tu będzie? -Chyba wesoło.

    Wiersz "Dzieciom" -A. Słonimski.
    Kiedy będę już duży
    chcę się ludziom przysłużyć,
    chcę być dobry i miły,
    by mnie dzieci lubiły.
    Dużo czytać i umieć,
    żeby wszystko rozumieć.
    Więcej siły mieć,
    abym mógł w potrzebie ratować
    i z pomocą przyjść słabym.
    Chcę być dobrym Polakiem,
    cały tydzień pracować,
    a w niedzielę - być ptakiem.

    Inscenizacja "My dzieci" - T. Kubiak
    Dziecko
        My, dzieci, chcemy śmiać się,
        My, dzieci, lubimy słońce.
    Dziecko
        My, dzieci, lubimy ptasi,
        wesoły, perlisty koncert.
    Dziecko
        My, dzieci, chcemy wybiegać
        z domów w złociste poranki.
    Dziecko
         My, chcemy, by nam nad głową
        furczały barwne skakanki.
    Dziecko
        My chcemy kochać motyle,
        po łąkach biegać i gonić.
    Dziecko
        A w sadach śnieżyste,
        lecz ciepłe kwiaty jabłoni.
    Dziecko
        My chcemy, by nasze mamy
        wciąż uśmiechały się do nas.
    Dziecko
        By nasi dobrzy ojcowie,
        brali nas w czułe ramiona.
    Dziecko
        My, dzieci, my chcemy kochać
        ptaki, obłoki i drzewa.
    Dziecko
        My, chcemy bawić się w słońcu,
        zmierzchem kołysanki śpiewać.
    Dziecko
        Bo chociaż
        jeszcze wszyscy mówią o nas "dzieci",
        jesteśmy bowiem mali i mało mamy lat,
    Dziecko
        ale my rozumiemy wiele dużych rzeczy;
        że życie bywa ciężkie,
        że praca dźwiga świat.
    Razem
        a my - rośniemy po to,
        by nowy tworzyć ład.
    Dziecko
        Uczymy się pisać literki
        i nie są to wcale zygzaki.
        Potrafimy już pięknie napisać
        najmilszy wyraz - a jaki?
    Dziecko (podnosi na kartoniku napisaną literę M)
        tu M - litera,
    Dziecko (podnosi na kartoniku napisaną literę A)
        tu A - litera,
    Dziecko (w tym czasie inne dzieci podnoszą litery M i A)
        A kilka liter
        słowo zawiera.
    Dziecko
        Słowo serdeczne
        odgadniesz sama.
    Przeczytaj - (wszyscy) mama.
    Powtórz to - (wszyscy) mama.
    Dziecko
    Tak samo piękne
    Tak samo piękne
    już potrafimy
    literę T zapisać (podnosi literę T)
    Dziecko
    Połączmy więc teraz
    w rządek te znaki.
    Powstał nam wyraz
    -a jaki? (dzieci podnoszą pozostałe litery)
    Wszyscy
    TATA
    Dziecko
    Z mamą i z tatą przez cały rok szkolny
    z pewnością przejdziemy wytrwale.
    I choć nas pracy czeka niemało
    to nie martwimy się wcale.
    Dziecko
    Do tego pomagać cierpliwie nam będzie
    Kochana pani zawsze i wszędzie
    Dziecko
    Tak się cieszymy, gdy pani co dnia
    z uśmiechem wejdzie do nas.
    Chcemy, by zawsze była pogodna,
    miła, zadowolona.
    Dziecko
    Wiosna niech z sobą kwiaty pachnące
    dla naszej Pani przyniesie.
    Dziecko
    Lato wytchnienie niech da i słońce,
    niech złota Ją cieszy jesień.
    Dziecko
    Zima, niech srebrnych gwiazd Jej usypie,
    bałwankiem białym rozśmieszy,
    a mróz niech Pani mocno nie szczypie
    gdy do nas rankiem śpieszy.(...)
    Dziecko
    A każdy uczeń, zawsze do szkoły
    z chęcią niech chodzić chce.
    Wśród zajęć szkolnych podobny, wesoły
    niechaj dowie się, że
    Dziecko (wychodzi do przodu)
    Wielka, szeroka jest ziemia:
    oceany, jeziora głębokie,
    przestrzenie i dal nieprzebyta,
    że trudno ogarnąć ją wzrokiem.
    Dziecko (trzymając elementarz podchodzi do dziecka poprzedniego)
    A do tych lądów dalekich
    Droga się wije jak wstążka.
    Każdy pójść może tym szlakiem
    Drogowskaz nazywa się -
    Wszyscy
    książka.
    Dziecko
    Mam dopiero siedem lat,
    jestem jeszcze mały.
    Gdy dorosnę - tak jak brat,
    kraj nasz poznam cały.
    Dziecko (bierze książkę od drugiego dziecka)
    Poznam kiedyś morski brzeg
    okrętem popłynę.
    Poznam Wisły naszej bieg,
    miasta przy niej słynne.
    Dziecko(bierze książkę)
    I Warszawę, którą znam
    z pieśni, opowiadań,
    gdy dorosnę, poznam sam,
    kiedyś tam pojadę!


    Dzieci wracają na swoje miejsca i śpiewają:
    Piosenka "W Literkowie" - słowa S. Karaszewski
    muzyka - Ewa Witkowska

    1.Na spotkanie w Literkowie jedzie liter całe mrowie.
    Ciągnie ciuchcia wagoniki, pędzi pociąg w takt muzyki
    Stuku, puku, stuku, puku, stuku, puku.
    Stuku, puku, stuku, puku, stuku, puku.
    Ref. Każda wielka zaś litera
    sama w podróż się wybiera
    Be - balonem, Wu - na wrotkach w Literkowie
    chcą się spotkać.
    2. Kiedy koniec lata bliski
    Każda z liter w Literkowie o przygodach swych opowie.
    Tralala, tralala, tralala.
    Tralala, tralala, tralala.
    Ref. Każda wielka zaś litera
    sama w podróż się wybiera
    Be - balonem, Wu - na wrotkach w Literkowie
    chcą się spotkać.

    *Uczniowie klas trzecich wręczają pierwszakom przygotowane własnoręcznie upominki wraz z życzeniami.
    *Nasze spotkanie dobiegło końca. Dziękuję wszystkim za udział w uroczystości ślubowania klas pierwszych.

 
© 2003-2004 Danuta Wojtczak